ΑΠΟ ΔΩ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΟΥ, ΑΠΟ ΚΕΙ Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΜΟΥ


Είναι πολλά τα (42') λεπτά

Ο ηγούμενος Εφραίμ με τη Μάρα Ζαχαρέα, σε γυναικείο μοναστήρι, λόγω αβάτου.

Ηταν Κυριακή των Βαΐων του 2006, όταν από την εκπομπή της στο Μεγάλο Κανάλι, μέσα σε κατανυκτική ατμόσφαιρα η κυρία Μάρα Ζαχαρέα ξεδίπλωσε σιγά σιγά το νήμα που έμελλε να υφάνει τη σημερινή καυτή επικαιρότητα. Το ρόλο, δηλαδή, του ηγούμενου Εφραίμ, πρωταγωνιστή εκείνης της εκπομπής και της μονής του στο σημερινό σκάνδαλο.
Κατά διαβολική σύμπτωση, τη μέρα που το Mega μετέδιδε την εκπομπή (16/4/06), ο Θόδωρος Ρουσόπουλος βρισκόταν στη Μονή Βατοπεδίου για τριήμερη περισυλλογή στο πλάι του Εφραίμ, όπως αποκάλυψε τότε ο συνάδελφος Νίκος Ρούμπος στα πολιτικά παρασκήνια της «Ε» (17/4/06).Η προσπάθεια ανεύρεσης της παλιάς εκπομπής ήταν δύσκολη. Ηταν ανάλογη της δυσκολίας που αντιμετώπισε την περασμένη βδομάδα η Ολγα Τρέμη και οι συνδαιτυμόνες της στο δελτίο του Mega να βρουν πρόθυμους υπουργούς και βουλευτές της κυβέρνησης να μιλήσουν στο δελτίο. Πάνω από 31 υπουργούς και πολύ περισσότερους βουλευτές αναζήτησε η κυρία Τρέμη, μέχρι που κατάφερε να έχει στο δελτίο της τον υπουργό Αμυνας.
Ανάλογα εμπόδια συνάντησε και ο «Ιός» αναζητώντας την κασέτα με την προφητική εκπομπή. Τελικά, η διεύθυνση του Mega αρνήθηκε να μας την παραδώσει. Αναγκαστήκαμε λοιπόν να προσφύγουμε στις υπηρεσίες του Διαδικτύου και ύστερα από ώρες καταφέραμε να «κατεβάσουμε» ολόκληρη τη δημοσιογραφική εκείνη επιτυχία.
Παρουσιάζουμε εδώ πλάνα της εκπομπής αυτής του 2006, δίνοντας το λόγο στους πρωταγωνιστές της. Σε αγκύλες τα δικά μας σχόλια.[Ο φακός περιπλανιέται πάνω από τη χερσόνησο του Αθω ζουμάροντας στη Μονή Βατοπεδίου. Υποβλητική μουσική και σκοτεινά πλάνα συνοδεύουν τους ομιλητές με μικρές διακοπές από ψαλμωδίες των μοναχών, αλλά και σκηνές από την καθημερινή τους ζωή μέσα στη μονή. Προφανώς τα συμβόλαια υπογράφονται αλλού, διότι δεν υπάρχουν τέτοιες σκηνές στο βίντεο. Η κυρία Ζαχαρέα είναι ντυμένη με σκούρο κοστούμι που το συνοδεύει με λευκό φουλάρι και παπούτσια Καλογήρου.]

Τα υποβλητικά εξωτερικά πλάνα της εκπομπής.Μ.Ζ.: «Χίλια και πλέον χρόνια ιστορίας στέκονται ακοίμητα στη χερσόνησο του Αθω. Χίλια και πλέον χρόνια ζωής και όλα είναι σαν να μην έχει αλλάξει τίποτα από τότε. Το Αγιο Ορος, το περιβόλι της Παναγιάς, το λίκνο της ορθοδοξίας, ο μυστικός κόσμος συνάντησης του ανθρώπινου αμαρτήματος με τον εξαγνισμό, η αέναος προσπάθεια του ανθρώπου να ενωθεί με το Θείο. Από τον αυτοκράτορα Θεοδόσιο που έχτισε πάνω στα ερείπια του Ιουλιανού του Παραβάτη ώς τις μέρες μας η ιερά Μονή Βατοπεδίου του Αγίου Ορους παραμένει αιώνιο σύμβολο της μεγάλης ιστορίας του γένους και της ελληνορθόδοξης παράδοσης. Ο ηγούμενος της Μονής Βατοπεδίου γέροντας Εφραίμ μάς μίλησε για τις εμπειρίες του στη μοναστική ζωή και την καθημερινότητα των μοναχών. Τον συναντήσαμε [σ.σ.: λόγω Αβάτου] σε μία από τις επισκέψεις του στο γυναικείο μοναστήρι των Ταξιαρχών της Επιδαύρου, ένα από τα λίγα μέρη που επισκέπτεται κατά τις σπάνιες φορές που θα βγει από το Αγιο Ορος».Εφραίμ: «Στην ώρα της προσευχής μου ή στην ώρα που λειτουργώ, στην ώρα που είμαι στην... υπάρχει κάποια ιδιαίτερη επίσκεψη της θείας χάριτος».Μ.Ζ.: «Το Βατοπέδι χτίστηκε αρχικά από τον Κωνσταντίνο τον Μέγα. Καταστράφηκε αργότερα από τον Ιουλιανό τον Παραβάτη και ξαναχτίστηκε από τον Μεγάλο Θεοδόσιο. Η μονή συνδέθηκε αργότερα με τη δυναστεία των Παλαιολόγων, που χάρισαν πολύτιμα σκεύη στο μοναστήρι, ενώ από τους μεγάλους ευεργέτες ήταν ο Ιωάννης ο Καντακουζηνός». [Πολύ αργότερα με τη μονή συνδέθηκαν ο κ. Μητσοτάκης, ο κύριος Λούλης, ο κύριος Πελέκης, πολλοί υπουργοί και βουλευτές]. «Στις μέρες μας η μονή έχει στην κατοχή της σπάνια κειμήλια, βυζαντινά χρυσόβουλα, μια βιβλιοθήκη με 300.000 χειρόγραφα και πολύτιμα έγγραφα, ενώ μοναδικής ομορφιάς και αξίας είναι οι εικόνες της. Γιατί οι αυτοκράτορες ανέπτυξαν μοναδική σχέση με αυτό το μοναστήρι;»Αρσένιος: «Αυτό που τους είχε ελκύσει ήταν οι μεγάλες προσωπικότητες των μοναχών και ιδίως τον 14ο αιώνα που έχουμε τους Παλαιολόγους, ο Αγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ήτανε γιος συμβούλου του αυτοκράτορα. Κι έτσι έχουμε και τον Ιωάννη τον Στ' τον Καντακουζηνό, ο οποίος έγινε πνευματικό παιδί του Αγίου Σάββα του διά Χριστόν Σαλού. Αυτός ήταν θεσσαλονικιός αριστοκράτης που έγινε νεαρός μοναχός στο Βατοπέδι, έφτασε σε μεγάλα ύψη αγιότητος, άφησε πάρα πολλά κειμήλια στο Βατοπέδι». [Το ύψος της αγιότητος καθορίζεται από την προσφορά στο μοναστήρι].

Σεμνά και ταπεινά στο εξωτερικό και στο εσωτερικό του γυναικείου μοναστηριού. Δεξιά, ο μοναχός Παλαμάς στο Mega.Μ.Ζ.: «Το 1305 ο Ανδρόνικος ο Παλαιολόγος κάλεσε μισθοφόρους Καταλανούς να πολεμήσουν στο πλευρό του τους Τούρκους. Εκείνοι προχώρησαν αργότερα σε καταστροφές σε όλη την περιοχή της Θράκης, της Χαλκιδικής και του Αγίου Ορους. Είναι όμως τέτοια η πνευματική και η ιστορική δύναμη της Μονής Βατοπεδίου που δείτε τι έγινε. Μόλις πέρυσι, το 2005, δηλαδή 700 χρόνια μετά, η κυβέρνηση της Ισπανίας διόρθωσε το σφάλμα των προγόνων της ανακαινίζοντας με δικά της έξοδα το σκευοφυλάκιο της μονής. Μάλιστα, ο υπουργός Εσωτερικών της Καταλονίας παραβρέθηκε στα εγκαίνια ζητώντας συγγνώμη. Λέγοντας χαμογελαστά ότι δεν είναι αργά να μετανοήσει κανείς, έστω και με επτά αιώνες καθυστέρηση. Ηταν σαν η φράση του αυτή να επιβεβαίωνε ότι ο χρόνος στο Αγιο Ορος, ο χρόνος στην Ορθοδοξία είναι μία έννοια τελείως διαφορετική απ' ό,τι για εμάς τους κοσμικούς». Μ.Ζ.: «Η Μονή Βατοπεδίου είναι κοινόβιο. Αυτό σημαίνει ότι τα πάντα είναι κοινά. Δεν έχει κανείς μοναχός δική του περιουσία κι ο καθένας προσφέρει τις υπηρεσίες του, θεωρώντας ότι η ηθική του ανύψωση και ολοκλήρωση εξαρτάται από τη διάθεσή του για προσφορά στους άλλους». [Το αμάρτημα της απληστίας παραμένει, ως φαίνεται, επτασφράγιστο στα σεντούκια της μονής].Εφραίμ: «Βλέπω τα παράπονα των γονιών που έρχονται και μου λένε παράσυρες το παιδί μου, του κάνατε ψυχολογικό πόλεμο. Ολα αυτά τα ακούω και γελάω όχι για να κοροϊδέψω τον πόνο τους, αλλά σκέφτομαι πόσον απέχουν οι άνθρωποι από την πραγματικότητα. Ενας άνθρωπος για να γίνει μοναχός χρειάζεται αυτό το φως που έρχεται από τον Θεό». Μ.Ζ.: «Είπαμε ότι τα χίλια χρόνια είναι σαν χθες. Ακόμα και την ώρα τη μετρούν εδώ όπως στο Βυζάντιο». [Σχεδόν σαν να μην πέρασε, δηλαδή, η οθωμανική αυτοκρατορία και η συμμόρφωση των μοναχών με τους νόμους της, προκειμένου να διατηρήσουν τον πλούτο τους και να προωθήσουν τις μεταβιβάσεις με τους φετφάδες του Σουλτάνου].Μ.Ζ.: «Αλλου το διακόνημα (που ορίζει ο ηγούμενος) είναι τα αμπέλια, άλλου το ψάρεμα, άλλου το μαγείρεμα ή το φούρνισμα του ψωμιού. Αλλου η συντήρηση εικόνων, άλλου η αρχειοθέτηση εγγράφων. Αλλων η πνευματική συζήτηση με κάποιον από τους χιλιάδες επισκέπτες. Οι ξενώνες στο Βατοπέδι φιλοξενούν περίπου 100-150 επισκέπτες την ημέρα. Στις μεγάλες γιορτές όπως αυτή της Αγίας Ζώνης της Παναγίας που φυλάσσεται στο μοναστήρι οι φιλοξενούμενοι υπερβαίνουν τους 400 ημερησίως. Για να κατανοήσει κανείς τα μεγέθη πρέπει να γνωρίζει ότι το Βατοπέδι έχει 35.000 τ.μ. χτισμένους χώρους».

0 υπαρχηγός της μονής, πατέρας Αρσένιος. Κάτω, η πολυεθνική ομάδα των μοναχών Βατοπεδίου.[Τότε δεν υπήρχαν ακόμα τα χιλιάδες στρέμματα που θα αβγάτιζαν τα μεγέθη της μονής].Μ.Ζ.: «Στο Αγιο Ορος έχουν βρει τη γαλήνη τους μοναχοί από όλα τα μέρη του κόσμου. Και μάλιστα από διαφορετικά θρησκευτικά δόγματα, οι οποίοι τελικώς ασπάστηκαν την Ορθοδοξία». Δημοσιογράφος: «Τι είναι αυτό που υπάρχει στην Ορθοδοξία και δεν υπάρχει στις άλλες θρησκείες;»Μοναχός από ΗΠΑ: «Αυτό το βρήκα με μελέτη, με προσευχή, με συνομιλίες με ορθοδόξους στις ΗΠΑ και σιγά σιγά έβαλα την Ορθοδοξία στην καρδιά μου, κι όταν κατάλαβα ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ουσιαστικά η εκκλησία, τότε δεν ήθελα τίποτε άλλο να κάνω εκτός του να γίνω ορθόδοξος». Μ.Ζ.: «Ανάλογη είναι και η περίπτωση του πατέρα Μακάριου. Κατάγεται από τη Βρετανία και ήρθε πρώτη φορά σαν επισκέπτης στο Αγιο Ορος το 1963, τότε που το Ορος γιόρτασε μεγαλοπρεπώς τα χίλια χρόνια από την ίδρυσή του. Στη συνέχεια έκανε έντονη κοσμική ζωή στην Αυστραλία και στην Αγγλία σαν επιχειρηματίας και ζωγράφος. Εδώ και 10 χρόνια βρήκε ό,τι ζητούσε στη Μονή Βατοπεδίου. Ο πατέρας Ειρηναίος κατάγεται από τη Γαλλία. Ηρθε σαν επισκέπτης πρώτη φορά το 1984. Παρά τις δυσκολίες που συναντά με τη γλώσσα δεν αλλάζει τη ζωή στο Βατοπέδι με τίποτα. Ο πατέρας Αλέξιος κατάγεται από τη Βραζιλία και πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του στο Μεξικό ασπαζόμενος τον καθολικισμό, όμως μέσα του κάτι του έλεγε ότι δεν έχει βρει την αλήθεια που αναζητούσε. Βρήκε τελικά τη χάρη του Θεού στην Ορθοδοξία». Μ.Ζ.: «Ρωτήσαμε το γέροντα Εφραίμ αν η καθημερινότητα οδηγεί σε ρουτίνα».Εφραίμ (γελώντας): «Το μόνο που δεν υπάρχει είναι ρουτίνα. Κάθε μέρα για το μοναχό είναι μια ανακάλυψη και συνάμα μια αποκάλυψη. Οταν ο μοναχός δέχεται αυτή τη χάρη Θεού μέσα στην καρδιά του, εντρυφά σε αυτήν και καθαρίζεται η καρδιά. Υπάρχει μια αγαλλίαση, μια ευφροσύνη, μια πληρότητα. Οπως λέμε ο Θεός πανταχού παρών και τα πάντα πληρών. Αισθανόμαστε αυτό το πλήρωμα κι ούτε βαριόμαστε. Μου λέει κάποιος, δεν πηγαίνετε διακοπές. Εμείς λέμε, μα κάθε μέρα διακοπές κάνουμε. Ο άνθρωπος που βιώνει αυτό που λέγεται χάρις του Αγίου Πνεύματος δεν χρειάζεται να κάνει διακοπές. Σωματικά κουραζόμαστε, αλλά πνευματικά έχουμε τόση ζωντάνια, τόσο κέφι, τόσο νόημα, που δεν μας κουράζει».

Ο καταλανός υπουργός ζητάει συγνώμη.[Μόνο τις εισπράξεις και τα στρέμματα να μετράνε γεμίζει η μέρα τους].Μ.Ζ.: «Τα τροπάρια αναφέρουν σήμερον κρεμάται επί ξύλου, σήμερον συνέχει τάφος, σήμερον αποκαθηλούται και θάπτεται. Εδώ δεν υπάρχουν σύνορα ανάμεσα στον αγγελικό κόσμο και στον κόσμο των ανθρώπων». [Την ίδια στιγμή ακούγεται από τους μοναχούς το Κύριε Ελέησον].Μ.Ζ.: «Στη Μονή Βατοπεδίου υπάρχουν επτά θαυματουργές εικόνες αφιερωμένες στην Παναγία. Η Παναγία η Βηματάρισσα για 70 χρόνια βρισκόταν μέσα σε πηγάδι με αναμμένη μπροστά της τη λαμπάδα. Την είχε κρύψει ο Αγιος Σάββας ο διάκονος από τους πειρατές, και το γεγονός γιορτάζεται ως σήμερα. Η Αγία Ζώνη της Παναγίας, το μόνο κειμήλιο που σώζεται από την επίγεια ζωή της Θεοτόκου, μοναδικής αξίας και ομορφιάς, έχει βοηθήσει σύμφωνα με τη μαρτυρία του γέροντα Εφραίμ πολλές γυναίκες».Εφραίμ: «Ηρθε μια κυρία και μου λέει εγώ για 15 χρόνια δεν έκανα παιδιά, οι γιατροί με απογοήτευσαν, τότε κάποιος γνωστός μου πήγε στο Βατοπέδι και του έδωσαν οι πατέρες μίαν κορδέλαν που ήταν ευλογημένη στην Αγίαν Ζώνην. Την έβαλα, μου λέει, και τώρα γέννησα το πρώτο μου παιδί. Με πλησιάζει κάποια άλλη μετά. Εγώ δεν είχα παιδιά, μου λέει, και πήρα την ευλογημένη κορδέλα της Αγίας Ζώνης κι έκανα παιδί. Με πλησιάζει τρίτη κοπέλα και μου λέει εγώ πονούσα πολύ στη μέση μου και μου φέρανε αυτήν την κορδέλα και την έβαλα επάνω μου και τώρα είμαι μια χαρά». [Ευτυχώς δεν έγινε λάθος στο θαύμα να κάνει κι αυτή παιδί ενώ είχε λουμπάγκο].Μ.Ζ.: «Η εικόνα της Εσφαγμένης σύμφωνα με τους θρύλους οδήγησε σε μετάνοια το μοναχό που τη χτύπησε στο μάγουλο κι έτρεξε αίμα. Η Ελαιοβρύτισσα σε καιρό φτώχειας γέμισε τα κενά πιθάρια με λάδι. Η Αντιφωνήτρια φαίνεται να μίλησε στην κόρη του Μεγ. Θεοδοσίου και της είπε ότι δεν επιτρέπονται γυναίκες στο Ορος». Εφραίμ: «Εχουμε την Παναγία την Παραμυθία. Αυτή την Παναγία πολλές φορές ήρθαν άνθρωποι και την ασπάστηκαν και γίνανε καλά. Αλλοι έρχονται και ασπάζονται αυτήν την εικόνα και έχουνε μίαν κατάθλιψιν και αμέσως αυτή η κατάθλιψις φεύγει, δηλαδή η θαυματουργή αυτή εικόνα θαυματουργεί ακαριαίως. Αλλοι έχουνε σωματικούς πόνους, άλλοι έχουνε εγχειρήσεις». [Πολύ τη μνημονεύει ο γέροντας την Παραμυθία].

O Πέτρος Δούκας και άλλοι επίσημοι αιφνιδιάζονται από το φλας στο εσωτερικό της μονής.Εφραίμ: «Εχουμε την Παναγία την Παντάνασσα, η οποία ιδιαίτερα βοηθάει τους καρκινοπαθείς. Είναι αυτή η εικόνα, τι να σας πω! Εχει τόσα θαύματα κάμει. Στέλνουμε λαδάκι από το καντήλι της. Σταυρώνονται, γίνονται καλά. Και ένα παιδί στη Ρωσία που μας είπαν ότι το πήραν στο νεκροτομείο, απέθανε δηλαδή, και πήγεν η μάνα του και το άλειψεν με το λάδι της Παναγιάς της Παντάνασσας και είχε κι ένα καρτ ποστάλ, μια χάρτινη εικόνα και τον σταύρωσε επάνω κι αμέσως το παιδί άνοιξε τα μάτια του. Εχουμε πάρα πολλά τέτοια. Στην Αυστραλία, μας γράφουν, γίνονται θαύματα πολλά με καρκινοπαθείς. Τώρα αυτά τα μαζεύουμε επώνυμα και θα τα εκδώσουμε». Μ.Ζ.: «Ρωτάμε το γέροντα τι πιστεύει για το Βησσαρίωνα. Πού τελειώνουν τα θαύματα και πού ξεκινά ο σεβασμός για την επιστήμη. Μοιάζει σίγουρος ότι ο Βησσαρίωνας δεν ήταν ένας συνηθισμένος άνθρωπος».Εφραίμ: «Το λείψανο αυτό δεν είναι όπως είπε κάποιος μια μούμια. Είναι ακριβώς η αφθαρσία αυτή που είναι μια απόδειξη της ιδιαίτερης χάρης σε αυτό το ανθρώπινο σώμα». [Δεν είχε ακόμα αρχίσει να μυρίζει η απάτη με τον καημένο τον Βησσαρίωνα].Μ.Ζ.: «Ο γέροντας Εφραίμ είναι στο Αγιο Ορος πάνω από 20 χρόνια. Το επισκέφτηκε πρώτη φορά ως φοιτητής. Θυμάται εκείνη την πρώτη φορά που επισκέφτηκε μαζί με συμφοιτητές του τη Μονή Βατοπεδίου». Εφραίμ: «Πήγα και συνάντησα ένα μεγάλο γέροντα ο οποίος ήταν διορατικός άνθρωπος, τον πατέρα Εφραίμ τον Κατουνακιώτη, ο οποίος ζούσε έξω στην έρημο κι έμενε μόνος τους με δύο υποτακτικούς. Μου άρεσε η ζωή αυτή, αλλά δεν φανταζόμουνα ποτέ τον εαυτό μου να μείνω στο Αγιο Ορος. Πήγα λοιπόν εκεί, με κοίταξε αυτός και μου είπε εσύ θα γίνεις μοναχός. Μάλιστα ήμασταν 5 και μόνο σε εμένα το είπε. Εγώ θυμάμαι ότι άρχισα να στενοχωριέμαι και το πρώτο βράδυ που μείναμε εκεί δεν μπορούσα να κοιμηθώ από το μαράζι μου. Εφυγα τότε από το Αγιο Ορος και ήμουνα λυπημένος. Αυτό εκπληρώθηκε μετά από 7 χρόνια». Μ.Ζ.: «Ξέρουμε ότι το Αγιο Ορος επισκέπτονται πάρα πολλοί γνωστοί άνθρωποι και μάλιστα προσωπικότητες από όλο τον κόσμο, όχι μόνο δηλαδή στην Ελλάδα, υπουργοί, βουλευτές, μεγάλοι επιχειρηματίες, αλλά ακόμη και ο Κάρολος της Αγγλίας είναι τακτικός επισκέπτης σας. Ολοι αυτοί οι άνθρωποι γιατί έρχονται εκεί; Τι πιστεύετε ότι βρίσκουν;»Εφραίμ: «Βλέπω ότι αυτοί οι άνθρωποι έχουν κουραστεί από τα τετριμμένα της ζωής κι από τις ματαιότητες κι από τα υλικά πράγματα. Διότι πρέπει να ξέρετε ότι ο άνθρωπος, όσο κι αν εντρυφά στα υλικά πράγματα, όσο κι αν εντρυφά στη φιλοδοξία, όσο κι αν εντρυφά στον πλούτον, η ψυχή του δεν μπορεί να αναπαυθεί με αυτά τα πράγματα». [Χωρίς σχόλιο].

Ο Κάρολος με τον ΕφραίμΜ.Ζ.: «Το Αγιο Ορος επισκέπτονται τακτικά οι μαθητές ιδιωτικού σχολείου από τη Θεσσαλονίκη». [Με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια: Και ιδιωτικά και ορθόδοξα!]Μ.Ζ.: «Η Μονή Βατοπεδίου στον ήρεμο και γραφικό κόλπο της ΒΑ ακτής του Αθω είναι στις μέρες μας ένα επιβλητικό κτιριακό συγκρότημα - κάστρο με πύργους, εκκλησίες και απέραντες πτέρυγες. Από τον 15ο-16ο αιώνα μετά την οθωμανική κατάκτηση η ενίσχυση της μονής από ρώσους ηγεμόνες είναι εμφανής και συχνή». [Ξανά η ενίσχυση από τους ξένους, ξανά το υπονοούμενο μήπως και φιλοτιμηθεί λίγο και η ελληνική πολιτεία].Αρσένιος: «Οι Οθωμανοί αποδέχτηκαν τα περισσότερα δικαιώματα των μονών, άφησαν το αυτοδιοίκητο στο Αγιο Ορος και γύρω στο 1470 εμφανίζονται οι Μολδαβοί ηγεμόνες». Μ.Ζ.: «Το 1749 ιδρύεται απέναντι από το κεντρικό κτίριο της μονής η Αθωνιάδα ακαδημία. Μεγάλες προσωπικότητες του ελληνισμού όπως ο Κοσμάς ο Αιτωλός και ο Ρήγας Φεραίος πέρασαν από εκεί. Η Αθωνιάδα βοηθάει με τη σειρά της να ενισχυθεί η Μεγάλη του Γένους Σχολή και η Θεολογική Σχολή της Χάλκης στην Κων/πολη». [Να και το ξέπλυμα των μοναχών για τις φιλοοθωμανικές τους τάσεις. Μέχρι και ο Ρήγας πέρασε από εκεί. Από κοντά και ο πόνος για τη Μεγάλη του Γένους Σχολή και τη Χάλκη. Ακόμα, τότε, δεν είχε προκύψει το ολυμπιακό ακίνητο στην Αθήνα].Αρσένιος: «Η αίγλη αυτή σταμάτησε περίπου το 1920 με 1930. Τότε είχαμε τα μεγαλύτερα προβλήματα, διότι από εκεί άρχισαν οι δημεύσεις». [Δηλαδή η παραχώρηση καλλιεργήσιμων εκτάσεων σε ακτήμονες και πρόσφυγες στις επαρχίες που μόλις είχαν απελευθερωθεί].Μ.Ζ.: «Η ταξινόμηση των συγγραμμάτων και η συντηρήσεις των εικόνων αποκαλύπτουν το κρυμμένο Βυζάντιο, το λαμπρό πολιτισμό των μεγάλων αυτοκρατόρων. Εικόνες που έφτασαν στο Ορος από την εποχή του Μανουήλ του Γ' της Τραπεζούντας ώς την τσαρίνα Αννα, σύζυγο του Ιβάν του Τρομερού».
[Θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μας!]
«Ο πατέρας Αρσένιος είναι ένας από τους δύο επιτρόπους του ηγούμενου. Το διοικητικό συμβούλιο του μοναστηριού ονομάζεται Ιερά Σύναξη όπου προεδρεύει ο ηγούμενος».
Αρσένιος: «Αρχίζουμε όλοι από τα ταπεινά για να ασκηθούμε στις αρετές. Στη συνέχεια, όταν η Γεροντία που είναι το δ.σ. της μονής, οι μεγάλοι γέροντες κρίνουν ότι κάποιοι από τους μοναχούς μπορούν να βοηθήσουν και στη διοίκηση της μονής, τους επιλέγουν χωρίς να σημαίνει αυτό ότι με την επιλογή κάποιου να μπει στο δ.σ. που λέγεται Ιερά Σύναξις θα σταματήσει να εργάζεται σε ταπεινά διακονήματα».
[Εδώ προσέχει ο αναγνώστης ότι ο Αρσένιος δεν διαψεύδει ότι η Ιερά Σύναξη είναι κάτι σαν το δ.σ. μιας επιχείρησης, αλλά κάνει το ανάποδο].
[Εκείνο, βέβαια, που δεν αποκάλυψε ο Αρσένιος είναι το είδος της επιχείρησης του Βατοπεδίου. Υπάρχει, άραγε, δόκιμος όρος που να περιγράφει αυτήν την επιχείρηση που δεν φορολογείται, δεν υπόκειται σε ελέγχους, δεν αντιμετωπίζει γραφειοκρατικά εμπόδια, δεν έχει καθόλου ρίσκο, έχει υπερκέρδη σε γη και χρήμα και εργάζεται αφιλοκερδώς σε αυτήν το μισό υπουργικό συμβούλιο;]
Ο ΙΟΣ ΣΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 21/09/2008

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟ ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΩΝ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ - ANAΡΩΤΙΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΑΥΤΗ ΧΩΡΑ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΥΠΑΡΧΕΙ;

ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ για την «ΑΤΕΛΗΖΙΝΓΚ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΗΣ ΜΙΣΘΩΣΗΣ»

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΑΣΑ. ΓΙΑΤΙ ΟΤΙ ΛΕΜΕ ΙΣΧΥΕΙ ΜΕΧΡΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΚΑΡΕΚΛΑ